Categorieën Social Media

Facebook aanpassingen in 2018. Wat betekent dit voor uw bedrijf?

Geschreven door: WijMerkenHet

Afgelopen week gaf Mark Zuckerberg de oprichter van Facebook aan dat hij een aantal veranderingen gaat doorvoeren in 2018 voor het sociale netwerk Facebook. In onze blog vertellen we meer over deze Facebook veranderingen.

Minder bedrijven, maar meer vrienden op je tijdlijn.

De belangrijkste en grootste verandering in 2018 zal een nieuwe versie van de tijdlijn zijn. Afgelopen jaren werd deze tijdlijn vooral gevuld door merken, bedrijven en acties. Er bleef weinig ruimte over voor berichten van vrienden en familie. In de nieuwe tijdlijn zal de nadruk juist op jouw sociale netwerk liggen: het dichter bij elkaar brengen van mensen.

Dit houdt eigenlijk in dat nieuwe berichten van jouw Facebookvrienden bovenaan in jouw tijdlijn zullen verschijnen, zodat de filmpjes, acties en berichten van merken en bedrijven naar de onderkant van jouw tijdlijn verschuiven. De CEO van Facebook, Mark Zuckerberg geeft aan dat hij door deze wijziging hoopt dat meer mensen met elkaar het gesprek aan zullen gaan, zodat Facebook weer een goed product wordt voor mensen.

Facebook Post Mark Zuckerberg

Facebook Post van Mark Zuckerberg

Deze verandering zou wel eens nadelig kunnen uitpakken voor organisaties en kleine ondernemers die afhankelijk zijn geworden van het platform. De gevolgen hiervan kunnen zijn dat het bereik van jouw bedrijfspagina zal dalen en dat er minder interactie zal plaatsvinden. We moeten daarom opzoek naar een alternatief hoe we jouw doelgroep blijven triggeren om jouw bedrijfspagina te bezoeken.

De stad waar je woont staat centraal in je nieuwe tijdlijn

Inmiddels is Facebook ook aan het testen met een leuke nieuwe functie in jouw dagoverzicht. De focus ligt hier vooral op de stad waar je op dat moment bent. Je komt hierdoor meer te weten over plaatselijke evenementen, het lokale nieuws en mededelingen die voor de inwoners van jouw stad interesse kunnen opwekken. Deze functie zal je voor jouw bedrijfspagina juist weer goed kunnen inzetten.

De bedoeling is dat er eerst een aantal test in grote steden gedraaid zullen worden en als dit positief wordt ervaren zullen ze deze functie uitbreiden naar nieuwe steden. Je zult gaan merken dat deze functie vanzelf op je tijdlijn zal verschijnen.

Conclusie

Het bereik van jouw organisatie op Facebook zal gaan dalen. Het wordt belangrijker om een goede content strategie te realiseren waarbij jouw doelgroep betrokken blijft bij jouw organisatie. De mogelijkheden hiervoor zijn oneindig maar welke mogelijkheden passen juist bij jouw bedrijf of organisatie denk hierbij bijvoorbeeld aan een opvallende omslagvideo, een actie-video met een beloning waarbij de interactie van mensen belangrijk is of gooi het over een andere boeg en bereid jouw merk of organisatie verder uit op Instagram door middel van een motion graphic.

Deel

Reacties

  • Ik had het er inderdaad al over met collega’s. Zie de toekomst voor onze bedrijfspagina nou niet bepaald zonnig meer in, na het lezen van verschillende stukken over het nieuwe beleid. Wij hebben een zakelijk platform met best wel taai nieuws. Geen flitsende stukken of clickbait artikelen in ieder geval. Dat maakte het voorheen sowieso al lastig om onze content via Facebook aan de man te krijgen. LinkedIn is voor ons een veel beter platform. Werkelijk geen idee hoe we er voor kunnen gaan zorgen dat we onze Facebook pagina niet volledig op hoeven te gaan dokken.

    Beantwoord ↵
    • Hoi Demi,

      Leuk dat je onze blog hebt gelezen. Het nieuwe beleid van Facebook is voor veel bedrijven inderdaad problematisch. Platformen als Instagram en Linkedin bieden dan ook een mooie uitweg. We zijn erg benieuwd hoe jij de content voor jullie organisatie via Linkedin aan de man brengt? Hou onze website in de gaten, er komen meer leuke blogs aan die aansluiten op dit onderwerp ;-).

      Beantwoord ↵

Uw reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *