Categorieën Video

Alles over Visual Storytelling in 2018

Geschreven door: Neal Koedijk

Als onderneming of merk is het leuk om je verhaal te vertellen aan je doelgroep en anderzijds vind je doelgroep het leuk wanneer je enthousiast vertelt over je onderneming of merk. Om deze verhalen krachtiger en met meer overtuiging aan je doelgroep te vertellen zou je dit kunnen verrijken met beeld. Tegenwoordig spreken we dan over de term ‘Visual storytelling’.

Wat is Visual Storytelling?

Visual storytelling draait om het toevoegen van beeld aan een verhaal, een verhaal beeldend vertellen of een verhaal verbeelden. Het gaat om het in beeld brengen van een authentiek verhaal over een persoon of bedrijf, zodat het goed ontvangen, begrepen en gewaardeerd wordt. (Gisbergen, 2016)

‘Een beeld zegt meer dan duizend woorden’. Iedereen kent deze uitspraak inmiddels wel, maar uit onderzoek blijkt dat hier zeker een kern van waarheid in zit (Dungen, 2016):

  • content die is voorzien van relevant beeld krijgt 94 procent meer views;
  • 65 procent van je publiek leert ‘beeldenderwijs’;
  • negentig procent van alle informatie die in ons brein wordt omgezet is visueel;
  • mensen herinneren zich tachtig procent van wat ze zien en maar twintig procent van wat ze lezen;
  • beelden zetten eerder aan tot emotie en actie (zien is geloven) en zorgen ervoor dat je informatie beter onthoudt;
  • een infographic wordt dertig keer vaker gelezen dan puur op tekst gebaseerde content;
  • in slechts twee jaar tijd is de zoektocht naar infographics op Google met maar liefst achthonderd procent toegenomen.

Waarom Visual Storytelling?

Onderneming die gebruik maken van Visual storytelling kunnen zich makkelijker onderscheiden van de concurrenten. Je maakt niet alleen je verhaal zichtbaar, maar komt ook persoonlijker over bij je doelgroep. In deze tijd willen consumenten en organisaties het merk beleven en zoveel mogelijk persoonlijke interactie. En wees eerlijk een boodschap komt veel beter over met verschillende beelden dan alleen platte tekst.

Voorbeelden Visual Storytelling

In de B2C (business-to-consumer) markt wordt er al veel gebruik gemaakt van Visual Storytelling. Zo heeft FrieslandCampina dit filmpje destijds gepubliceerd. De boodschap was ‘Melk is het wonder van Moeder natuur’. Zo heeft FrieslandCampina een relatief saai product toch verfrissend en onderscheidend getoond aan hun doelgroep.

Natuurlijk liggen er ook volop kansen voor de B2B (Business-to-Business) markt. Hier hebben we er een aantal opgesomd:

  • Geanimeerde landingspagina
  • Infographic
  • Interactive infographic
  • Live Video
  • Interactive video
  • Motion Graphics
  • Etc.

Aan de slag met Visual storytelling

Spreken bovenstaande voorbeelden je aan? Of heb je zelf een idee voor Visual Storytelling maar weet je niet goed hoe je dit moet vertalen? Wij willen je hierbij graag helpen in een vrijblijvend gesprek. Neem snel contact op met ons.

 

Deel

Uw reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *