Categorieën Social Media

Het nieuwe platform Vero “Less social media, more social life”

Geschreven door: WijMerkenHet

Het is 25 februari en bekende social media platforms zijn in rep en roer. Er blijkt ineens een concurrent op te duiken. In Nederland haalde Vero zijn piek op 28 februari, dit hoogtepunt bleek echter van korte duur. Het nieuwe platform Vero bleek niet opgewassen te zijn tegen een groei van 500.000 gebruikers per dag.

Vero

Het nieuwe platform Vero is eigenlijk een combinatie van Facebook, Instagram en Twitter. Als je naar de basis kijkt oogt het fris, rustig en functioneel en lijkt het niet zo vernieuwend. Toch zijn er wel degelijk verschillen met de andere sociale mediaplatformen. Zo worden er bij het nieuwe platform Vero geen advertenties getoond en maakt het geen gebruik van algoritmes die het zoek- en kijkgedrag van de gebruiker analyseren.

Vero in gebruik

Het gebruik van het nieuwe platform Vero

Content en privacy

De content bestaat uit een korte tekst, video, artikel of afbeelding. De post die je plaats kun je eenvoudig delen met een bepaalde groep, zoals vrienden, goede vrienden en volgers. Je kunt er ook voor kiezen om een leuke film, serie, boek of muziek aan te bevelen. Je kunt op verschillende manieren connecten met mensen en de berichten die jij verspreidt kun je vervolgens delen met je volgers of juist alleen met je vrienden. Andere gebruikers kunnen jouw post niet delen of downloaden. Op deze manier beslis je zelf welke content je deelt met je publiek en wordt jouw privacy bewaakt.

Verdienmodel

Het nieuwe platform Vero weet zich goed te onderscheiden door het creëren van schaarste. De eerste miljoen accounts zijn gratis en daarna volgt een account in abonnementsvorm. De miljoen accounts zijn inmiddels vergeven en over het tarief zeggen de oprichters “een bedrag dat niet meer is dan een paar kopjes koffie”. Bron: CNBC

Kritiek

Op de social media stond vrijwel direct de hashtag #DeleteVero. Dit kwam onder andere doordat de mede eigenaar van het bedrijf, miljardair Ayman Hariri een slechte reputatie heeft en doordat het lastig is om je account te verwijderen. Ook is het opvallend dat in de algemene voorwaarden staat dat de eigenaren al je content mogen gebruiken.

Zakelijk platform?

Doordat Vero aangeeft dat het niet toegankelijk is voor bedrijven is het lastig om als organisatie van dit sociale media gebruik te gaan maken. Als organisatie heb je geen inzage in jouw activiteiten. Tot nu toe zijn er dan ook weinig bedrijven welke al actief gebruik maken van het nieuwe platform Vero, afgezien van de influencers. Wil je zakelijk wel aan de slag met Vero? Dan is het ontzettend belangrijk om leuke, inspirerende en opvallende content te delen.

Conclusie

De eerste ervaringen van het nieuwe platform Vero zijn geen garantie voor een groot succes op langere termijn. We laten we zien dat we allemaal massaal op zoek zijn naar iets nieuws. Aan de andere kant laat het ook weer zien hoe moeilijk is om een serieuze concurrent te worden van deze machtige digitale wereld. En wat kunnen we er van op steken voor onze organisatie? Het gaat fantastisch met onze digitale wereld, de afhakers van Facebook stromen direct door naar een Instagram, Snapchat of zelfs Linkedin en vice versa. Het blijkt maar weer dat een leuke, inspirerende en opvallende content des te belangrijker wordt! En juist daar, daar zijn wij dan weer goed in.

Deel

Uw reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *